מהן מדרגות מס הרכישה החדשות?
top of page
  • תמונת הסופר/תשי שור

מהן מדרגות מס הרכישה החדשות?

עודכן: 7 בדצמ׳ 2020

בשנת 2015 אישר שר האוצר שכיהן, משה כחלון, את הוראת השעה שמדברת על העלאת מס הרכישה לדירה נוספת. עד אותה תקופה מס הרכישה עמד על 5% מסכום הרכישה ולאחר אישור הוראת השעה, מס הרכישה גדל לכדי 8%.


תוקף הוראת השעה הוא עד לתאריך 31.12.2020 ואז היו מחליטים בממשלה האם להאריך את הוראת השעה או לבטלה. עקב המשבר הנוכחי, החליט שר האוצר הנוכחי, ישראל כ"ץ לא להאריך את הוראת השעה ואף לבטלה עוד לפני סיומה. כבר בחודש יולי השנה (2020) התעקש שר האוצר ופנה לממשלה על מנת לבטל את ההוראה עד סוף החודש – וכך היה. בתאריך ה-30.07.2020 בוטלה הוראת השעה ולכן יש מס רכישה חדש (ישן) לרוכשים דירה נוספת.


סימולטור מס רכישה

מדרגות המס החדשות להלן:


*הטבלה מתוך האתר של רשות המיסים (סימולטור מס רכישה).


קישור לסימולטור מס רכישה של המדינה




כזכור מס הרכישה כפי שהיה בהוראת השעה על דירה נוספת, היה 8% מהשקל הראשון. אם נעשה השוואה על דירה בעלות של 1,000,000 שקלים:

  • מס רכישה ישן (8%) – תשלום 80,000 שקלים.

  • מס רכישה חדש (5%) – תשלום 50,000 שקלים.


עדכון מס הרכישה לדירה נוספת חוסך לרוכשי דירות להשקעה בתרחיש הזה 30,000 שקלים, דבר המגדיל את אחוזי התשואה משכר דירה וכך גם בעת מכירת הנכס.


הסיבה לטענתו של שר האוצר המכהן, ישראל כ"ץ, לביטול הבהול של הוראת השעה ועדכון מס הרכישה הינו עקב המשבר הנוכחי. הרצון של שר האוצר לעודד את המשק ולהכניס משקיעים שיש להם כסף לשוק. טוען שר האוצר שברגע שמס הרכישה יהיה נמוך יותר, משקיעים רבים שישבו על הגדר והחליטו לא לבצע עסקה, יכנסו במהרה לשוק ובכך תשלומי המיסים יהיו גבוהים יותר ובכך יהיה ניתן להגדיל את קופת המדינה ובכך המדינה תוכל לסייע במסגרת המשבר הנוכחי למי שצריך.


טענה נוספת היא, שמשקיעים ייצרו עוד דירות להשכרה ובכך תהיה תחרות מה שיגרום להורדת שכר הדירה.

האם המהלך נכון? האם מס הרכישה יעזור למשק הישראלי?


כנראה שלא!


יש לזכור כי בשוק הנדל"ן, משקיעים (בדירות), לא היו אף פעם החלק העיקרי בשוק הנדל"ן. אחוז המשקיעים במדינת ישראל עומד על כ-25% בממוצע ובשנים האחרונות הוא במגמת ירידה בגלל עליית מס הרכישה שהייתה. בגלל שהמשקיעים הם חלק קטן מהשוק, לא נראה שינוי דרמטי של ממש במשק הישראלי.

הרי שמשקיעים יקנו עכשיו עוד נכסים בשוק, הדבר יעודד עליות מחירים כי נכנסו עוד משקיעים. מגמת מחירי הנדל"ן במדינה היא חיובית ועכשיו שנותנים לעוד רוכשים פוטנציאליים לרכוש, הדבר מתדלק את המשך המגמה.


בכדי לעזור למשק הישראלי, יש לפתור את יוקר המחייה וכמובן את מחירי הנדל"ן שממשיכים להתייקר בארץ.

הפתרון האמיתי יגיע משחרור קרקעות לשוק הבנייה על מנת שיזמים וקבלנים יוכלו לייצר מספר רב של יחידות דיור. ישנן מדינות בעולם שהמדינה בונה בניינים שלמים למכירה או להשכרה במחירים זולים על מנת לסייע בתחרות בסביבה.


עליית הריבית, תתרום להורדת מחירי הדיור, כי אנשים לא יקחו הרבה כסף מהבנקים לרכישת נדל"ן. כמובן שעליית הריבית תשפיעה על ההלוואות שבעלי עסקים או אנשים פרטיים לוקחים ובכך זה מקשה על ההחזר החודשי שלהם, אבל ראינו שבמשבר הנוכחי, מדינת ישראל יודעת לסייע בסבסוד ריביות על הלוואות.


לכן, הפשרת קרקעות לבנייה בשילוב העלאת הריבית יגרום להורדת מחירי הנדל"ן ובכך יסייע לאוכלוסייה.

הורדת מס הרכישה מטיב כמובן עם משקיעים אך לא בהכרח מטיב עם שאר האוכלוסייה.





503 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

רוצים לעשות איתנו נדל"ן? 

השאירו פרטים ונחזור אליכם עם עוד מידע!

bottom of page