הרוצח השקט של עסקאות הנדל"ן - רשות העתיקות
top of page
  • תמונת הסופר/תשי שור

הרוצח השקט של עסקאות הנדל"ן - רשות העתיקות


כולם יודעים שטיפ אחד קטן מאחורי הקלעים יכול לשנות לכם את כל עסקת הנדל"ן ולהפוך אותה לאטרקטיבית במיוחד ובמקרים אחרים גם להציל אתכם מביצוע עסקה כושלת.

אני הולך לגלות לכם טיפ חשוב מאוד שהולך לעזור ואף להציל אתכם ביזמות נדל"ן בנושא של קניית קרקעות לבנייה מיידית , בין אם בתהליך של מכרז של המדינה, כונס נכסים ,או קניית מגרש דרך אדם פרטי. יש הרבה מאוד מקומות שאנשים לא באמת יודעים מה קורה מתחת לפני השטח – לא מדובר כאן על יציקת כלונסאות או עמודים – אלא על משהו עמוק הרבה יותר שפשוט יכול לסיים לכם את הפרויקט באופן מיידי ולחסל לכם את הרווחים באותו הרגע. רשות העתיקות ישנם מכרזים בהם המדינה מוכרת קרקעות לציבור הרחב ולפתע מגלים בתהליך הבנייה בקרקעות ממצאים ארכיאולוגיים – עתיקות. ברגע שזה קורה צריך לעצור את הבנייה באופן מיידי ולדווח לרשות העתיקות. ארכיאולוגיים מטעם רשות העתיקות יגיעו למקום, יבצעו סקר ארכיאולוגי ויחליטו האם יש כאן משהו רלוונטי או משהו שאכן אפשר לפסוח עליו ולהמשיך בבנייה. זה יכול להגיע למצב שרשות העתיקות אף יכולה להכריז על הקרקעות הרלוונטיות בתור אתר ארכיאולוגי!!! מיותר לציין כי תהליך הבנייה יופסק באופן מידיי, ויתרה מכך – עלויות החפירות הארכיאולוגיות יתבצעו על חשבונו של בעל הקרקע!


חשוב להבין כי ישנם מקומת שיש בהם אתרי עתיקות מוכרזים, ומהם כדאי להיזהר בעת יזמות נדל"ן על קרקעות. לפעמים אנו צריכים לבצע את הבדיקה מול רשות העתיקות. לדוגמא, אם כתוב בתב"ע של המכרז שיש באזור מסוים אתר עתיקות מוכרז, יש לבדוק את מספר התיק ברשות העתיקות עם הגוש והחלקה הרלוונטיים, לבקש את הסקר הארכיאולוגי (במידה ויש) שהם ביצעו על הקרקע ולראות אם יש באמת משהו שיכול להיות בעייתי עבורנו לתהליך הבנייה.


ישנם מקרים שהכל תקין ואין בעיות, אך במקרים שונים בהן יש עניין ארכיאולוגי משמעותי, רשות העתיקות תרצה לבצע בקרקע חפירות הצלה לבדוק את האתר לעומק. המשמעות המיידית היא שאנו נהיה מחויבים לשאת בכל העלויות של רשות העתיקות ואם לא נברר את כל הנושא הזה מראש – אנו נידרש לשלם עשרות אלפי שקלים ואף יותר. כמובן שגם הפעילות בקרקע תיעצר לאלתר, כך שלוחות הזמנים של הפרויקט מתארך בצורה משמעותית. האחריות היא עלינו בלבד – הקרקע היא של המדינה ואנו אלו שחוכרים את הקרקע מהמדינה. לא בלבד שתיעצר העבודה לתקופה ארוכה – אנו ניפגש קשות מהפסד כספי שיגרום לכל עסקת יזמות הנדל"ן שלנו להתרסק. ראו הוזהרתם!


בהצלחה!

תמשיכו לעשות נדל"ן!


56 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

רוצים לעשות איתנו נדל"ן? 

השאירו פרטים ונחזור אליכם עם עוד מידע!

bottom of page