החלטה דרמטית של בנק ישראל אפריל 2022: העלאת הריבית ל-0.35%
top of page
  • תמונת הסופר/תשי שור

החלטה דרמטית של בנק ישראל אפריל 2022: העלאת הריבית ל-0.35%


בתאריך 11.04.2022 בנק ישראל החליט להעלות את ריבית בנק ישראל לשיעור של 0.35%.

הריבית עמדה מזה כשנתיים על 0.1%. ההחלטה להוריד את הריבית לפני שנתיים הייתה כתוצאה מהמשבר הבריאותי שהפך למשבר כלכלי בישראל ובעולם.

לאחר התאוששות של כשנתיים, בנק ישראל החליט להעלות את הריבית.



*(הודעת בנק ישראל - מתוך אתר בנק ישראל)


עליית הריבית תשפיע באופן מיידי על משקי הבית בישראל שנטלו משכנתא בשנים האחרונות במסלול הפריים.

כתוצאה מעליית ריבית בנק ישראל, גם ריבית הפריים עלתה ושיעורה עומד נכון להיום על 1.85%. כלומר, כל משכנתא שנלקחה במסלול פריים דינה להתייקר ב-0.25% באופן מיידי.


בשנת 2021 בנק ישראל הוציא הוראה המאפשרת לקחת משכנתא מתמהיל המורכב מ-2/3 במסלול פריים, והרבה זוגות צעירים ומשפרי דיור קפצו על "ההזדמנות".

הבנקים דאגו לפתות את נוטלי המשכנתאות עם הנחות משמעותיות לכל מי שייקח משכנתא עם רכיב של פריים בתוכה.


בגלל הנהירה למסלול הפריים, לרבים מהציבור ישנה משכנתא ש-2/3 ממנה ייתיקר כבר בהחזר החודשי הקרוב.


מה הקשר בין ערך הריבית למחירי הנדל"ן?


כאשר במשק ישנה סביבת ריבית נמוכה אז זוגות צעירים ומשפרי דיור דואגים לקנות כסף בזול מהבנקים בכדי להשיג את דירת חלומותיהם, גם אם היא עולה קצת יותר מהתקציב שיש לרשותם. לכן, כשהריבית נמוכה ניתן לראות עליות מחירים בשוק הנדל"ן הישראלי.


*(סרטון דעה של היזם שי שור בנוגע להעלאת הריבית של בנק ישראל)


מה קורה כאשר הריבית במשק נמוכה? ובכן בדיוק ההיפך. כשהריבית גבוהה, הציבור לא ממהר לקחת משכנתא כי עלות הכסף (הריבית) יקרה ולכן הציבור מעדיף לחסוך כסף כדי להלוות פחות מהבנק. גם אם מגיע לזוג צעיר עד 75% מימון, כאשר הריבית גבוהה, יעדיף הזוג לחסוך עוד ולקנות מהבנק פחות כסף על מנת לחסוך עלויות של הריבית.


לעניות דעתי, העלייה הנוכחית בריבית לא תגרום לשינוי של ממש במחירי הנדל"ן, כי ההיסטוריה מלמדת שהציבור עדיין מוכן לקנות כסף מהבנקים גם כאשר ריבית בנק ישראל הינה 0.35%. בשנת 2008 ריבית הפריים נעה בין 4% ל-5.75% ומחירי הנדל"ן החלו לעלות.


כיום לאחר עליית ריבית בנק ישראל, ריבית הפריים עומדת על 1.85%, ולכן העלאת הריבית לא תגרום לשינוי מגמה בשוק הנדל"ן המקומי.

לא צריך להיות שאננים, חשוב להקפיד ולהתעדכן כי ברגע שהריבית תעלה עוד ותאמיר יותר משנת 2008 ניתן יהיה לראות כי שוק הנדל"ן הישראלי ישנה מגמה ואף יירד כמו שניתן היה לראות בשנים 2000 עד 2008.


המון בהצלחה

ותמשיכו לעשות נדל"ן!

202 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

רוצים לעשות איתנו נדל"ן? 

השאירו פרטים ונחזור אליכם עם עוד מידע!

bottom of page