האם שוק הנדלן יתפוצץ בשנת 2022?!
top of page
  • תמונת הסופר/תשי שור

האם שוק הנדלן יתפוצץ בשנת 2022?!

שוק הנדל''ן הישראלי משנת 2008 נמצא במגמת עלייה מתמדת ורציפה. ציבור משקיעי הנדל"ן שוכחים ששוק הנדל"ן במדינת ישראל גם יורד לפעמים.


בשנת 2000 עד שנת 2008 מחירי הנדל"ן בארץ ירדו. משקיעים רבים לא זוכרים את זה כי במשך שלוש-עשרה שנים מחירי הנדל"ן רק עולים.

עכשיו כאשר מגיעה סוף שנת 2021 עושה המשקיע בנדל"ן סקירה על שנת הנדל"ן שעברה כדי להבין מה התרחש בשוק כדי להחליט מה עליו לעשות בשנה הבאה.

כדי לדבר על שוק הנדל"ן של שנת 2022 יש צורך להבין את השנתיים האחרונות בארץ. בשנת 2020 תקפה מגיפה את העולם וכך גם את מדינת ישראל והציבור בתחילת המשבר חשש מאוד וראו איך מחירי הדיור ירדו לתקופה קצרה מאוד (תמונה למטה).


לאחר שממשלת ישראל, כמו ממשלות רבות בעולם, החליטה לסייע לתושבים על ידי מתן מענקים לעצמאיים ותשלום דמי אבטלה לשכירים, ראינו שהציבור חזר לשגרה של רכישת נדל"ן כמו טרום המגיפה.

ואז שוק הנדל"ן של שנת 2021 התנהג בצורה רגילה והמחירים המשיכו לטפס כי נוצרו ביקושים בתקופה של הסגרים ששוק הנדל''ן לא הוחרג וגרם למחסור ועיכובים בבנייה חדשה. הדבר גרם גם למדד תשומות הבנייה לאמיר בצורה משמעותית (5.3% מתחילת שנת 2021) וכמובן כל רוכשי הדירות החדשות שילמו מחיר יקר יותר בעקבות עליית המדד.


לא נשכח שממשלה חדשה נבחרה בישראל וכיאה לממשלות חדשות כולם מנסים להשפיע על השוק ומחוקקים חוקים חדשים ונותנים הנחיות חדשות.

הממשלה ניסתה לפגוע במשקיעי הנדל"ן במספר דרכים. ראשית, ביטול האפשרות למשכן נכס קיים ולקבל עד 50% מימון לרכישת נדל"ן. שנית, העלאת מס הרכישה לרוכשי דירה נוספת מ-5% ל-8%

ועוד שינויים בחקיקה. כמובן שהתערבות הממשלתית בשוק הנדלן בשנת 2021 תשפיע באופן ישיר על מחירי הדירות בשנת 2022.


בנוסף, הציבור מתחיל לראות את סוף המגיפה המשתוללת למרות כניסת מוטציות חדשות. שוק הנדלן מתחיל ''להתרגל'' למצב שיש מגיפה וצריך להתמודד ולחיות לצד המגיפה.

בהסתכלות על שנת 2022 צריכים לקרות דברים משמעותיים בכדי שמחירי הדירות בישראל ירדו. כאשר מסתכלים בעין מקצועית על שוק הנדל"ן צריך להבין שהתנאים המצויים בשוק מאפשרים לשוק הנדל"ן לעלות עד שהציבור יגיד ''יקר לי מדיי''.


בכדי לראות שינוי, בנק ישראל צריך לבצע העלאת ריבית במשק כי כשהציבור רוכש כסף מהבנקים הוא משלים ריבית נמוכה יחסית.

כאשר זוג צעיר מתלבט אם לקחת הלוואה כדי לרכוש את דירת החלומות שלו, הוא לא מתלבט מהסיבה הפשוטה שהכסף שהוא ירכוש מהבנקים הוא זול מאוד.

כשבנק ישראל יחליט לייקר את הריבית במשק הישראלי אז הציבור לא יקנה כסף מהבנקים ללא הכרה ויחשוב פעמיים לפני נטילת הלוואה או משכנתא.


*סרטון הערוץ של שור יזמות ביו-טיוב


פרמטר נוסף שישפיע על מחירי הנדל"ן בשנת 2022 הוא נושא התחלות הבנייה. כידוע במדינת ישראל חסרות יחידות דיור חדשות. קבלנים ויזמים לא מצליחים לצמצם את הפערים של שנים עברו ובמיוחד לאחר שהייתה הפסקת בנייה בתקופת הסגרים של אמצע שנת 2020 וקבלנים ייצרו פחות יחידות דיור חדשות וכמובן גם איחרו במסירה של דירות שהיו בתהליך בנייה.


מדינת ישראל יכולה להתערב בשוק הנדל"ן ולשחרר הרבה קרקעות לשוק כי היא הרי אוחזת בכ-93% מהקרקעות בארץ. אם המדינה תחליט להפשיר קרקעות לבנייה ותוציא מספר רב של מכרזי-מקרקעין לציבור, תהיה הצפה של יחידות דיור בשוק מה שיגרום לירידות מחירים.

המדינה עשתה בערים מסויימות בארץ את ''הניסוי'' של הצפת יחידות דיור חדשות ובהחלט הצליחה לבלום את מחירי הנדל"ן באותה העיר.


לסיכומו של עניין, אם תנאי השוק בארץ ישארו ללא שינוי, מגמת המחירים בארץ תמשיך לעלות. לא בטוח שמחירי הנדל"ן יאמירו באותם אחוזים כמו בשנת 2021 אך ללא ספק שהמחירים ימשיכו לטפס עד להחלטות ממשלתיות להתערבות אמיתית ונכונה בשוק.


שיהיה המון בהצלחה

ותמשיכו לעשות נדל"ן!

153 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

רוצים לעשות איתנו נדל"ן? 

השאירו פרטים ונחזור אליכם עם עוד מידע!

bottom of page